سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گرانترین سرگرمی ها در دنیا

چند موزه در جهان وجود دارد که مجموعه ای با شکوه و ارزشمند از جواهرات را به نمایش می گذارند. موزه جواهرات ملی ایران یکی از این موارد است ، بنابراین اگر در تهران هستید یا قصد سفر به تهران را دارید ، فراموش نکنید که در لیست بازدیدهای خود ، این موزه را در نظر بگیرید. این مجموعه را می توان یکی از منحصر به فردترین و گرانترین مجموعه ها در جهان دانست که طی چند قرن گذشته جمع آوری شده است. بدون شک این موزه یکی از بهترین مکانها برای بازدید هنگام سفر به تهران است. در اینجا ، ما قصد داریم به معرفی مختصر این موزه باشکوه بپردازیم. برای تهیه بلیط هواپیما به سایت سفیران مراجعه فرمایید..

 

معرفی موزه ملی جواهرات ایران

این مجموعه شامل تاج های مجلل ، سی تیارس ، تعدادی شاخه جواهرات ، دوازده شمشیر و سپر نقره ای ، جواهرات گرانبها ، بشقاب های متعدد و تعدادی سرویس های غذاخوری ساخته شده از فلزات گرانبها که با سنگهای قیمتی پوشیده شده و بسیاری موارد دیگر است. همه موارد نه تنها ارزشمند و زیبا هستند ، بلکه دارای سابقه ی تاریخی بلند مدت نیز هستند و بیشتر آنها خاطرات پیروزی ها و شکست های شیرین و تلخ سرزمین ایران  را به یاد می آورند. هنگام تماشای مجموعه ، هر بازدید کننده ای باید تخیل خود را آزاد و رها کند و به تاریخچه و داستانهای مربوط به هر زمان و تاریخ فکر کند. این مجموعه می تواند علاوه بر نشان دادن ماجراجویی پادشاهان در گذشته ، از فرهنگ و تمدن در ایران برای شما داستان ها داشته باشد.

 

 

تاریخچه موزه جواهرات

در طول قرن شانزدهم ، پادشاهان صفوی برای اولین بار اقدام به جمع آوری خزانه جواهرات ملی کردند. پیش از آن ، جواهرات خاندان سلطنتی در خزانه دولت نگهداری می شد ، اما در زمان سلسله صفوی ، مسافران خارجی که در کاخ سلطنتی مهمان بودند ، درباره اهمیت یک مجموعه در یک مکان صحبت به میان آوردند ، و بنابراین پادشاهان صفوی شروع به جمع آوری اقلام کردند و آنها را در یک مکان مشخص و حفاظت شده نگهداری کردند.بازرگانان بین المللی که از طریق جاده ابریشم از اصفهان که در آن زمان پایتخت ایران بود ، عبور می کردند اقلام بی نظیر بسیاری از هند ، امپراتوری عثمانی و کشورهای اروپایی مانند فرانسه و ایتالیا را به اصفهان می آوردند. منبع دیگر جواهرات این موزه ، میراث حاکمان قبلی ، جواهرات استخراج شده از معادن خراسان و ترکستان ، مرواریدهای استخراج شده از خلیج فارس و هدایای خانواده های سلطنتی از کشورهای دیگر بود.نادرشاه افشار به هند حمله کرد و دهلی را اشغال کرد. بنابراین ، پادشاه هند ؛ محمد شاه موافقت کرد که در ازای تعهد خود برای آتش بس ، محموله های جواهرات ، اسلحه و مهمات را به نادرشاه منتقل کند. با این حال ، هنگام بازگشت به ایران ، برخی از موارد آسیب دیدند یا گم شدند. طبق سنت ، نادرشاه مجبور بود برخی از اقلام را بین کشورهای همسایه مانند امپراطور عثمانی توزیع کند. این افراد شامل سلطان محمود ، الیزابت ملکه روسیه و ابوالفیض خان حاکم بخارا می شدند. وی همچنین برخی از گوهرها و جواهرات را به حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد اهدا کرد. در میان تمام مواردی که او از هند آورده است ، مشهورترین آنها الماس "دریای نور" است که با 182 قیراط ، یکی از بزرگترین الماس های بریده شده در سراسر جهان است. رنگ آن صورتی کمرنگ است که رنگ رایجی برای الماس نیست.از دیگر اقلام باشکوه این مجموعه می توان به تخت طاووس و تاج کیانی اشاره کرد. هر دوی اینها به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شده اند. وی همچنین 48 قطعه الماس بزرگ زرد را به این مجموعه اضافه کرد. علاوه بر این موارد ، یک کره ی زمین ساخته شده از جواهرات نیز به این مجموعه اضافه شده است که علاقه او به جمع آوری و نگهداری جواهرات را نشان می دهد. در سال 1937 ، پارلمان ایران قانونی را تصویب کرد که به موجب آن بخش عمده ای از خزانه داری سلطنتی برای تقویت قدرت مالی بانک مرکزی و سیستم پولی کشور مجبور به انتقال به بانک ملی ایران شد. بعداً ، در سال 1960 ، تمام جواهرات سلطنتی و کل مجموعه به بخشی از بانک مرکزی تازه تأسیس که اکنون موزه ملی جواهرات ایران است ، منتقل شد.می توانیم درباره موارد با شکوه موجود در 36 ویترین موزه صحبت و گفتگو کنیم. با این حال ، به دلیل موارد منحصر به فرد موجود در این مجموعه ، هیچ کس واقعاً نمی تواند ارزش این اقلام را تعیین کند. آنچه هنگام صحبت درباره ارزش باید در نظر گرفت این است که این کار همیشه در مورد قیمت گذاری یک مجموعه نیست بلکه درک تأثیر مجموعه در تاریخ ، تمدن و سایر موارد بر اساس تاریخ یک کشور است.

 

اقلام با ارزش مجموعه موزه جواهرات

در حالی که مجموعه موزه جواهرات ملی ایران بسیار ارزشمند است ، مواردی وجود دارد که از کالاهای دیگر برجسته هستند. در اینجا لیستی از ارزشمندترین اشیا مجموعه وجود دارد. در ابتدا الماس دریای نور که مشهورترین الماس صورتی جهان است و در میان الماس ها در موزه جواهرات ملی ایران مقام اول را دارد. این الماس معروف به همراه جفت خود کوه نور ، همیشه در طول تاریخ درکنار هم آمده اند. هر دو این سنگهای باشکوه در اختیار نادرشاه بود. با این حال ، احمد شاه درانی پس از مرگ او کوه نور را به افغانستان برد. بعداً شرکت هند شرقی آن را بدست آورد و آن را به عنوان هدیه به ملکه ویکتوریا اهدا کرد. در حال حاضر این الماس در تاج ملکه انگلیس به کار رفته است. تاج پهلوی که توسط رضاخان و محمدرضا پهلوی استفاده می شد از طلا و نقره ساخته شده و با الماس ، زمرد ، یاقوت کبود و مروارید تزئین شده است. پارچه تاج ، مخملی و قرمز است. طرح کلی به سبک تاج پادشاهان ساسانی (226-651 میلادی) است. در داخل آن طرح خورشید و یک الماس زرد بسیار بزرگ وجود دارد. همچنین تخت طاووس در زمان فتحعلی شاه و به دستور وی تاج و تخت بزرگی تحت نظارت نظام الدوله محمد حسین خان صدر اصفهانی ، والی اصفهان ساخته شد. از آنجا که در بالای تخت سلطنت از طراحی خورشید منقش به سنگهای قیمتی استفاده می شد ، به "تخت خورشید" نیز معروف است. پس از ازدواج فتحعلیشاه با طاووس تاج الدوله ، به دلیل نام وی ، تخت سلطنت "تخت طاووس" نامگذاری شد.

 

نمایشگاه عمومی موزه جواهرات ملی ایران

بازدید از این موزه برای عموم آزاد است. با این حال ، به دلیل حداکثر امنیت در محل ، برخی قوانین و محدودیت ها وجود دارد. شما مجاز نیستید که چیزی به همراه خود داشته باشید ، شما همچنین نمی توانید هر نوع غذا یا نوشیدنی با خود به سالن اصلی نمایشگاه ببرید. دو دروازه امنیتی وجود دارد ، هنگامی که از در اول عبور می کنید ، باید تمام وسایل خود را در یک جعبه  قرار دهید و تحویل دهید. بعد از دومین بررسی امنیتی ، با عبور از چند پله از یک راهرو عبور می کنید و سپس خود را در یک منطقه حفاظت شده بزرگ که به عنوان سالن نمایشگاه استفاده می شود ، خواهید یافت

گرانترین سرگرمی ها در دنیا