سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چابهار همیشه بهار

چابهار همیشه بهار با چشم اندازهای طبیعی و زیبا، ساحل دل انگیز، تالابها، کوههای مریخی، باغات موز و انبه، بازارهای متنوع منطقه آزاد و صدها مکان گردشگری ومردمی مهربان و خونگرم یکی از جذاب ترین  شهرهای ایران زمین برای سفرهای گردشگری است.برای تهیه بلیط هواپیما می توانید به سایت سفیران مراجه فرمایید. 

 

بندر چابهار 

بندر چابهار (چاه بهار، چهار بهار) یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی ایران است که با وسعت 17155 متر مربع در 60 درجه و 37 دقیقه طول و 25 درجه و 17 دقیقه عرض جغرافیایی قرار دارد. این بندر از شمال با بمپور، سرباز و راسک، از جنوب با دریای عمان، از شرق با پاکستان و از غرب با بندر جاسک و میناب همسایه است. از آنجا که بندر چابهار نزدیکترین مسیر دسترسی کشورهای افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان به آبهای آزاد است، اهمیت زیادی دارد و یکی از پر رونقترین بنادر کشورمان میباشد. لنگرگاه چابهار قابلیت پهلوگیری کشتی‌ های اقیانوس‌ پیما را دارد و از مناطق آزاد تجاری ایران محسوب می شود.

 

بندر اقیانوسی

تنها شهر بندری کشور که پس از آن می توانید نمای اقیانوس را ببینید، در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان قرار گرقته است. شهر ساحلی چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور میباشد که در کرانه دریای عمان و اقیانوس هند قرار دارد وهمین امر سواحل صخره ای را در این منطقه بوجود آورده که امواج پس از برخورد با آنها گاه تا پنج متر اوج می گیرند. همینطور جلوه های طلوع و غروب خورشید از زیبا ترین مناظر دیدنی در ساحل بندر چابهار است.

 

چابهار همیشه بهار

چابهار از کلمه چهار بهار می آید وهمانطور که از نام بندر چابهار می توان حدس زد، این بندردرتمام طول سال آب وهوای عالی و دلپذیری دارد که در واقع نشان دهنده  این است که آب و هوای این شهر ساحلی ایران مطبوع می باشد. این شهر در فصول چهارگانه سال کمترین میزان تغییر دما را دارد و در بیشتر ایام سال هوایی بهاری دارد؛ رطوبت هوای این شهر در ماههای اردیبهشت و خرداد به بیشترین میزان خود میرسد که در حالت کلی چابهار در زمستان گرم‌ ترین نقطه ایران و در تابستان خنکترین بندر جنوبی است.

 

مناطق دیدنی چابهار

 از جاذبه های چابهار زیبا میتوان درابتدا سواحل بریس را نام برد که آن را با نام بندر صیادی بریس نیز می شناسند که یکی از مکان های طبیعی بسیار زیبا در امتداد ساحل دریای عمان بوده و دارای دیواره های صخره ای است که از فراز آن می توانید زیبایی دریای عمان را ببینید. هینطورتالاب لیپاریا همان دریاچه ی صورتی معروف که دقیقاً در مسیر جاده چابهار-گواتر قرار گرفته است. اگر در ماه های بعد از خرداد تا شهریور به چابهار سفر کردید، خصوصاً در آذر ماه می توانید بیشتر رنگ صورتی را در این تالاب مشاهده کنید. چرا که در این زمان به دلیل افزایش تعداد پلانگتون های گیاهی رنگ تالاب بسیار پر رنگ می شود و جزر و مد قرمز را نیز در ماه های بهمن، اسفند، فروردین، شهریور و مهر مشاهده خواهید کرد.در ادامه می توان از کوه های مینیاتوری یا کوه های مریخی  از دیگر جاذبه های چابهار می باشد نام برد که که در فاصله حدود 40 تا 50 کیلومتری شهرستان چابهار زمانی که به سمت بندر گواتر می روید، در سمت چپ جاده خودنمایی می کنند. به دلیل شکل این کوه ها که مناظری عجیب را در مقابل دریا بوجود آورده اند، این نام را بر روی آن ها گذاشته شده است که گفته می شود اگر به درون آن ها پا بگذارید، به دلیل شکل و رنگ خاکی که دارند باعث میشود تا احساس کنید که بر روی مریخ پا گذاشته اید.

 

سوغاتی های چابهار

از سوغات و صنایعدستی چابهار میتوان به شیرینی لندو ، ماهی‌ و میگو، سوزندوزی، سکهدوزی، حصیربافی، چادر بافی، ساخت وسایل تزئینی از صدف و سایر وسایل تزئینی مانند دستبند و نوارهای تزئینی برای رختخواب و همچنین معرق صدف اشاره کرد که بسیار زیبا بوده که ا زحمت  فراوان و بسیار با سلیقه تهیه میشود.

 

غذای محلی چابهار

غذاهای محلی متنوعی در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد که از میانها آنها میتوان به تباهک، تنورچه و پاکوره اشاره کرد. اکثر غذاهای محلی این منطقه با خرما و ماهی درست می شوند. مثلا یکی از مهمترین خوراکیهای چابهار خوراک خرما است و کنک نام نوعی حلوای خرما می باشد. از دیگر از غذاهای محلی استان سیستان و بلوچستان است بتو ماش، شودوده، بتو هوارى، ماشینگ، پاکگین ماهیک، کورک، گلو هک، ناروش، کیش و دلگ از غذاهای محلی استان سیستان و بلوچستان است که میتوانید این غذاها را در رستوران های مردمان بلوچ امتحان کنید.

 

چابهار همیشه بهار